De tunge løft forsvandt
En artikel skrevet af Industriens branchearbejdsmiljø omhandlende en opfindelse vores nye Risskov afdeling opfandt til at fjerne det tunge løft.
Hver vinter og forår er der travlt på værkstedet hos Pedersen & Nielsen Automobilforretning A/S, når kunderne skal have skiftet hjul med sommer og vinterdæk. Før i tiden var det kun de fysisk stærke medarbejdere, der fik opgaven, men i dag kan alle på værkstedet løfte opgaven ved at bruge et hjælpemiddel, de selv har designet og bygget.
Påbud stoppede tunge løft
Et påbud fra Arbejdstilsynet (AT) i 2010 satte en stopper for de tunge løft, medarbejderne havde, når de skulle hente kundernes opmagasinerede hjul i reolerne i kælderen. AT rådede autohandlen til at bruge et hjælpemiddel til opgaven, men der fandtes ikke et hjælpemiddel, der kunne løse opgaven. Det fik medarbejderne i tænkeboks.
- Vi overvejede, hvad vi kunne gøre med de midler og redskaber, vi havde i forvejen. Og ved at gennemgå de forskellige trin i arbejdsgangen, fandt vi frem til en brugbar løsning, hvor vi undgår de løft, som kan give smerter i muskler og led. Og det blev en løsning, som alle kan håndtere uden særlige hensyn, siger Kent Skjødt, arbejdsmiljørepræsentant hos Pedersen & Nielsen Automobilforretning A/S.
Medarbejderne byggede selv løsningen
Medarbejderne byggede selv en simpel og billig løsning ved hjælp af en stiksav og nogle paller. Pallerne blev forvandlet til et hjælpemiddel, som ved hjælp af en palleløfter kan placeres mellem reolerne i kælderen, hvor kundernes hjul er opmagasineret. Her kan medarbejderne nu rulle hjulene ud på pallen i stedet for at skulle løfte hvert hjul ud. Med en el-truck trækker de pallen op fra kælderen til bilen, hvor en dækløfter hjælper med sidste løft.
- Det har været en meget positiv proces. De skader og fejl, der før kunne opstå, når vi håndterede hjulene, er forsvundet. I dag har vi helt styr på de hjul, vi opbevarer for vores kunder, og alle medarbejdere kan lave arbejdet, uanset om de har en dag, hvor de måske har ondt i muskler og led, siger Kent Skjødt.
Fra træ til stål
Prototypen til hjulhåndtering fungerede godt på værkstedet, og siden er træpallen blevet skiftet ud med en i stål, som er mere holdbar.
- Vores løsning er både enkelt og billig. Det virker rigtig godt for os i hverdagen med den fysiske indretning, vi har på værkstedet. Og vi er glade for, at det nu er nemt for os at overholde de gældende retningslinjer for løft i arbejdsmiljøet, siger Kent Skjødt.
Nyheder og events
-
I dag kørte den nye Ford Explorer over målstregen i Nice efter en rejse gennem…
-
Fords nye elbil: Ford Explorer er en klar danskerfavorit med priser fra 299.990 kr.
Fra i dag er det muligt at bestille den nye Ford Explorer. Med en imponerende… -
Ford Pro hylder de hårdtarbejdende selvstændige virksomhedsejere
De findes overalt. I små og store byer kører selvstændige virksomhedsejere hver… -
Pedersen & Nielsen overtager autoriseret Ford service i Sønderborg
Bilforhandleren Martin Iversen i Sønderborg giver autoriseret Ford service videre… -
Ford Transit Custom MS-RT og Ranger MS-RT gør arbejdsdagen ekstra sjov
Ford Pro har i dag afsløret Fords eksklusive serie af varebiler under mærket… -
Ny Ford Puma er klar til fremtiden
Ford Puma kommer nu i et nyt og lækkert design med seneste teknologi, der tager… -
Ny Transit Connect PHEV kan køre op til 110 km på ren el
Den nye Ford Transit Connect får sat strøm til, når den inden længe lanceres… -
Ford er klar med tre lynhurtige biler til 24-timers løb
Sæsonen for motorløb sparkes i gang i denne weekend med det internationale 24-timers… -
Fords nye Transit Courier har fået vokseværk
Den helt nye Transit Courier er landet og bliver nu leveret til Fords første… -
Fie er Fords første kvindelige Master Tekniker
I går færdiggjorde Fie Dissing, som den første kvinde i Danmark, uddannelsen… -
Dansker-favoritten, Ford Kuga Plug-in Hybrid, står endnu stærkere med nyt design
Den populære PHEV, Ford Kuga Plug-In Hybrid, har fået et omfattende facelift… -
Ford Danmarks ukronede konge abdicerer og takker af efter 52 år
Fords danske eftermarkedschef, Erling Kaas, har efter 52 års tro tjeneste i…